Her kommer jeg til å skrive om mer og mindre alvorlige ting som ligger meg på hjertet. Kanskje flertallet blir av de mindre alvorlige, men likevel; ingen skal føle seg trygge!

søndag 18. juli 2010

Sjakk du liksom...


Jeg fant ut at jeg skulle prøve ut livet som sjakkspiller. Det ble en kort affære. Hva er poenget med et spill hvor man får uavgjort når man faktisk taper?

Etter en times spill mot Microsoft endte jeg opp med denne:



Greit, så står ikke Bill Gates (hvit) i sjakk før han skal flytte, og har ikke lov til å flytte inn i sjakk. Men han har overhodet ingen mulighet til å vinne! Er det ikke da i overkant frimodig å påstå at dette ble uavgjort?

Jeg valgte derfor alternativet "Return and try again". Denne gangen holdt jeg litt større avstand, og fikk denne:


Og forskjellen her er? Jada; godeste Mr Gates står i sjakk før han skal flytte, men han har hverken vunnet eller tapt noe mer enn i forrige bilde.

Remis-regelen må være skrevet av en kompis av Hitler, da de satt i bunkeren i krigens siste dager; -"Det er fiender på alle kanter. Jeg kan ikke gå noe sted. Det er ingen som sikter på meg. Det er ingen som kan se meg. Kan ikke gå ut. Om jeg bare sitter her taper jeg ikke".

Vel, i motsetning til sjakk-folket innså til og med Adolf at nok er nok....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar