Her kommer jeg til å skrive om mer og mindre alvorlige ting som ligger meg på hjertet. Kanskje flertallet blir av de mindre alvorlige, men likevel; ingen skal føle seg trygge!

søndag 16. mai 2010

HURRA 17. MAI!!


Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter.
Jeg skal gå i toget, og jeg er så glad.
Du kan tro jeg skal nok synge ut av alle krefter,
svinge flagget mitt og rope høyt hurra!
Ser du flagget mitt: rødt og blått og hvitt!
Det skal vaie fritt og vise seg
friskt, og vakkert er det, som vår kjære gamle Norge.
Ja, det landet er vi glad i, du og jeg!
Tekst: Ågot Nickelsen

...samtidig skriver vg.no:  
Thailand; - Begynnelsen på slutten for rødskjortenes leir
Somalia: Minst 24 drept i angrep mot parlamentet 

Bruk et par minutter av festdagen vår og tenk på de som ikke kan vaie flagget fritt, de som ikke kan gå i tog og synge ut av alle krefter, og de som slett ikke har noen grunn til å være glade i landet sitt av ulike grunner. Bruk et par minutter på å takke for hvor godt vi har det. 

Vi finner alle noe å klage på; bensinpriser, moms, skatt, veiavgift, bompenger, forsinkede busser, sykehuskøer, for mye penger til idrett, for lite penger til idrett, velg hva du vil; men tenk likevel over det. Det er bensin på bensinstasjonen, vi har veier (om enn av variabel kvalitet), vi har kollektivtrafikk og vi har sykehus. Det er slett ikke alle i verden som har dette.

GRATULERER MED DAGEN ALLE SAMMEN!

1 kommentar:

  1. I lige måde Atle!
    Jammen bra du setter ting litt i perspektiv.
    Vi kom i samtale om FRED i dag. Om at det er utrolig flott at vi har fred her i landet. Det er jeg jo hjertens enig i. Samtdig kjenner jeg at det er en følelse til som vil frem. Vi er jo faktisk også aktivt med i en krig i Afghanistan. Der skal det til nå ha gått med 198 av "våre", mens ingen nevner antallet Afghanere. En behøver vel ikke være Einstein for å tenke seg at tallet på afghanere er mange, mange ganger så høyt. Dokumentaren på NRK om han journalisten som ble kindnappet viste litt av hvem det kriges mot. Menn med skjegg, sandaler, slitte kalashnikover og hjemmelagde bomber skal krige mot lasersikter, mørkebriller, topptrente soldater og dronefly. Krig er meningsløst uansett, men denne krigen er også feig!

    SvarSlett