Her kommer jeg til å skrive om mer og mindre alvorlige ting som ligger meg på hjertet. Kanskje flertallet blir av de mindre alvorlige, men likevel; ingen skal føle seg trygge!

onsdag 21. april 2010

KOOOPIIIIIIIIIII!!

Jeg har tenkt tanken noen ganger, og da jeg her om dagen kom over en artikkel om kopibiler fra Kina, fant jeg ut at det er på tide høre om jeg er den eneste som stusser på dette hatet mot kinesere og indere....

Hva er det med bilpressen egentlig? Om en inder eller kineser prøver å lage bil, og den tilfeldigvis ligner på noe som allerede er på markedet; ja så er det helt greit å drite dem ut. Om Ford eller Toyota gjør det samme; ja så blir de genierklært.
























Kinabil, Haima Me - kopi av Smart.




Toyota velger å ikke bare kopiere designet, men også navnet bringer tankene inn i samme bane; Smart - IQ?! Men noen kopibeskyldning? HAH! Det er jo Toyota det er snakk om. Ikke en snik av en kineser må du vite.







 

Så har vi jo Nissan, som kom med noe som den gangen var nytt og relativt revolusjonerende. En liten sak, med det lette navnet Qashqai, som så veldig ut som en SUV; men som vel ikke akkurat kan regnes som en SUV?!

Likevel, dette fikk noe heder og ære av bilpressen for nytenkning. Men her hjemme var det vel så som så med mottakelse av fagfolkene.



Men da Ford gaaanske lenge etterpå kom med Kuga, som vel ikke akkurat kan beskyldes for å være en nyoppfinnelse av kruttet, ja da ble det som når Apple stjeler eller kopierer teknologi fra andre og mindre selskaper; fagpressen er fra seg av begeistring. Og er selvsagt HELT enig i pressemeldingen som sa det samme som bildeteksten til Ford her: "skape en dramatisk, ny bil som avviser alt gammelt tankegods om hvordan en SUV skal se ut...". Javel? Jeg leter fortsatt. HVOR er denne dramatiske og innovative linjeføringen? Under bilen? I hanskerommet? Ford, vær så snille og hjelp meg. Jeg leter fortsatt!


Bilder hentet fra vg.no, toyota.no, nissan.no og ford.no

1 kommentar:

  1. Du har fremdeles den lekne og lett syrlige tonen, er forøvrig enig. Stå på!

    SvarSlett